Samtliga elever i förskoleklassen, de 24 som var närvarande för dagen, har varit ute på internet. Den absolut populäraste siten var bolibompa som över hälften hade besökt. Andra populära sidor var spela.se, spelo, panfu, moviestarplanet, ur.se, lego.
Fyra elever använde google för att söka information, mestadels bilder. Två brukade kolla på youtube, en använde spotify.
En handfull sexåringar hade stött på oönskade saker på bilder; nakna människor. En kille berättade att han sökt på elefant och fått upp en bild på en kille som visade skrevet. Några hade stött på fenomenet där läskiga bilder dyker upp i något man tror är ett spel, ett exempel finns här.
Eleverna berättade att de hämtar en vuxen eller stänger ner om de kommer över något olämpligt.
På Panfu finns information som riktar sig till föräldrar. Sidan talar om barn som sitter ensamma på nätet, faror på nätet och de har en internetguide. Du kan också ladda ner ett internetkontrakt. Informationen till de vuxna är bra men sidan är sterotyp i vissa avseende, i te x "styla en panda" kan du klicka på rosa och styla en tjejpanda och väljer du blå blir det naturligtvis en pojkpanda du stylar. Tjejernas kläder består av linnen och såklart har de långt hår. Till killarna kan du välja lite coolare korta frisyrer, keps och hiphop t-shirt.
Det mest stereotypa exemplet hittade jag dock på spelo.se. Olika spel är indelade i kategorier som: racing, äventyr, tänk, action, sport och så kategorin tjejer. Tjejspelen handlar om klä ut/klä på, måla naglarna
och smink. Samma tråkiga kill- och tjejtänk som i leksakskatalogerna. Ska ta en diskussion med eleverna om varför de kallar ovanstående spel för tjejspel.
Funderar på göra en liten undersökning i de äldre årskurserna för att se hur internetvanorna ändras/utvecklas.
Hej!
SvaraRaderaVilken bra undersökning du gjort. Hade du sedan tidigare koll på vad eleverna gjorde på Nätet eller var det nytt för dig?
Har du några tankar kring vilka konsekvenser elevernas Nätvanor får för skolarbetet eller hur man skull kunna jobba vidare?