Det blir sällan som man tänkt sig i skolans värld, ibland blir det ännu bättre. Förra veckan skulle vi i förskoleklassen börja jobba med vår film och vi hade sådan tur att vi fick med treorna som saknade vikarie. Helt plötsligt var det 47 elever som skulle göra film, i alla fall rita de olika bilderna till filmen. Sagan var indelat i nio sekvenser och eleverna skulle i olika grupper illustrera dem. Vi hade otroligt bra diskussioner under genomgången när vi pratade om hur vi skulle symbolisera bilderna, hur skulle man t ex göra för att tittaren ska förstå att äppelträdet upplever granen som enormt stor? Då kläcker en sexåring den briljanta ideén att man
ritar en del av granen och att betraktaren sedan får företälla sig hur granen fortsätter växa utanför bilden. (se översta bilden) Att se hur eleverna samarbetade och resonerade kring bilderna var en fröjd. I sådana stunder tycker jag att jag har världens bästa yrke.
ritar en del av granen och att betraktaren sedan får företälla sig hur granen fortsätter växa utanför bilden. (se översta bilden) Att se hur eleverna samarbetade och resonerade kring bilderna var en fröjd. I sådana stunder tycker jag att jag har världens bästa yrke.Texten som skulle illustreras till den nedersta bilden: "Då tog trädgårdsmästaren ett äpple från en av grenarna och skar itu äpplet."
Den här bilden gör mig helt lyrisk, i den här gruppen väljer man att fokusera på det viktiga - ituskärningen av äpplet. Att zooma in/avgränsa bilden som eleverna gjort i den här bilden är genialiskt tycker jag och att i så tidig ålder ha det bildtänket/bildspråket är stort. Jag är så imponerad av alla elevers bilder, lägger upp filmen på bloggen när den är helt klar.
I skrivande stund är tanken att det ska bli två filmer men det enda som skiljer dem åt är vilka som läser texten. Förskoleklassen läser till en film och treorna till en film, detta för att så många som möjlig ska få prova att spela in ljud. Annars har eleverna inte fått vara med rent tekniskt, jag har scannat in bilderna och lagt in dem i photostory. (Vi har inte photostory på skolans datorer så jag har tagit med mig min bärbara)

Det ska bli kul att se filmen. Jag har tänkt göra något liknande men inte hunnit än så det ska bli intressant att se ditt resultat.
SvaraRaderaHej!
SvaraRaderaDu har kommit långt när dina elever inte bara skapar film utan där du också fått dem att diskutera hur man berättar en historia, vilka bilder de ska välja eller skapa förståelse hos den som tittar.