torsdag 7 februari 2013

Follow me

Det ungdomar sysslar med på fritiden påverkar vad som händer i skolan. Och eftersom unga spenderar 70% av sin fritid på internet känns det viktigt att få en inblick i vad de gör där och i vilka miljöer de rör sig. Lärarnas yrkesetiska råd rekommenderar att vi diskuterar sociala mediers användande på våra skolor. För mig handlar det om mer än att bara hitta riktlinjer för hurvida man ska vara vän med elever och föräldrar på facebook. Det handlar om att vara intresserad av ungas arenor oavsett om de befinner sig på fotbollplanen, i stallet, facebook eller instagram.

Under min kurs - Ikt och lärande B, fick vi i uppdrag att skriva en b-uppsats i form av en tidning. Färg, form och innehåll skulle hålla en röd tråd.

Dagen innan uppsatsen skulle upp på opponering, inträffade det s.k "Instagramupproret". Jag kunde konstatera att jag valt en väldigt aktuell plattform att titta närmare på. I min b-uppsats beskriver jag vilka slags bilder unga tjejer presenterar på instagram. Det är en snäv grupp som studien bygger på men jag hoppas att den ger en inblick i forumet.

Läs uppsatsen/tidningen här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar