tisdag 4 oktober 2011

Fältet IKT

IKT, informations- och kommunikationsteknik (eng. Information and Communication Technology, ICT), den del av IT som bygger på kommunikation mellan människor. ( Wikipedia )

 
 Hittade en norsk film (ovan) på Youtube som tilltalade mig både i form och innehåll. En fråga som tas upp är att ungdomar idag har så mycket digital utrustning; laptops, ipads och telefoner men i skolan får de nästan inte användas. Varför är det så?
Och lärarens roll, vad händer med dem som inte följer läroplanen och inte integrerar IKT i undervisningen...
Jag har tänkt mycket på implementeringen av Lgr 11 och jag tycker att IKT har fått väldigt lite plats i de diskussionerna, visst det står i kursplanerna men när det rent praktiskt ska börja arbetas undrar jag om det kommer att ses som ett nödvändigt ont att bara bocka av eller som en naturlig del av ämnet. Undrar också hur de ser ut på lärarutbildningarna, är IKT en naturlig del av ämnesmetodiken? Tyvärr tror jag inte det. Jag tycker att IKT ska vara ett ämne i skolan tills alla lärare har tillräckliga kunskaper att undervisa i det. Min förhoppning är att det satsas på utbildning av lärare och lärarstuderande så att alla besitter kompetens i ämnet och att det på sikt kan bli en naturlig del i undervisningen.
(IKT är självklart för elever och om de själva får välja. Så här ser deras drömklassrum ut.)


Hur avgränsar man all den information som finns på nätet? Jag har själv svårt med den biten, vill gärna hitta lite mer, lite bättre, roligare, nyare och trovärdigare. Men när det gäller undervisningen med eleverna gäller det att hitta en struktur, ge dem grunder att stå på, göra dem informationskompetenta.
Informationskompetens (Information literacy) är färdigheten att kunna hitta och utnyttja den information man behöver.
Man ska kunna veta när man behöver information eller kunskap och kunna hitta, dvs identifiera ett eget informationsbehov och definiera en frågeställning, inventera de egna kunskaperna, samla in och sammanställa information, kritisk granska, bearbeta och utnyttja den på ett effektivt sätt samt kunna presentera på ett lämpligt sätt. Källa: Wikipedia
Den första delen i beskrivningen tycker jag att de allra flesta elever i de yngre skolåren kan, däremot upplever jag att det är svårare att kritiskt granska och på ett effektivt sätt presentera informationen. Det är ju svårt även för oss vuxna.

P.S I årkurs ett, som jag jobbar med en timme i veckan, har vi startat en blogg där de b la presenterar sina egna fotografier i ett projekt vi kallar "Bilden av min skola." Bloggen hittar ni här Bloggen fungerar så att det är jag som loggar in men eleverna får vara med att skapa sina egna inlägg. Jag har också lagt in en uppgift de ska lösa, skicka mejl till mig, genom att ge dem instruktioner på bloggen. Den används också för länktips.
Eleverna ska få lära sig att kommentera för att kunna bli mer aktiva.

När jag tänker på min egen kursblogg ser jag den som en slags portfolio och jag kan klart se mina framsteg. I en blogg kan man ju spara allt istället som för förut välja ut två-tre texter/bilder som man var särskilt nöjd med.

Använder man sig av bloggar i undervisningen är det bra att lyfta fram goda exempel så att de inte tror att de ska fota sig i senaste outfiten och skriva om sin senaste kärlek. Bloggar är ju så mycket mer. Själv är jag väldigt förtjust i "Att besöka en roman" Så otroligt vacker och informativ.  Mer om projektet.  Jag hittade sidan när jag letade efter information gällande berättelsen "Låt den rätte komma in" som mina egna barn tyckte mycket om. Så häftigt att några elever, i det här fallet gymnasieungdomar, kan skapa information under skoltid som är användbar för mig som mottagare. Mer sånt i skolan - relevanta, meningsfulla uppgifter som har betydelse för både avsändare och mottagare. Och som kan skapa dialog.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Som du skriver ligger svårigheten kanske i att faktiskt se de pedagogiska möjligheterna kring tekniken som finns omkring oss. Både lärare och elever behöver tid och kompetens för att IKT ska bli redskap för lärande.
    Hur kul som helst att se er blogg! Det händer något visst när man sätter kameran i händerna på eleverna.

    SvaraRadera
  2. I min grubblande hjärna brottas jag med samma problem. Det finns trådlöst nätverk på skolan men elever får inte koppla upp sig på det med sina telefoner, notepads eller datorer, förutom de med skoldator. Vi vuxna får inte heller koppla upp oss med de privata. "För säkerhets skull", hävdar teknikerna. En lärare kämpade stenhårt för att få den privata datorn att prata med nätverket. Hon fick men sen kunde hon aldrig mer logga in hemma. Med min dator vill jag inte åt varken det administrativa nätet eller elevnätet, jag vill bara ha en internetuppkoppling. Facket tycker det är horribelt att vi inte får. Jag vill kunna jobba med kursen från skolan utan att ta upp kollegornas datorer de dagar jag egentligen inte jobbar. Då har jag en chans att få snabb respons i sökandet efter bra länkar för alla. Hur ska jag få alla att delta? Jag vet att de måste, att de behöver ta till sig de estetiska lärprocesserna för att få med alla elever. Men det behövs både en nationell och en regional plan för att vi ska få det att fungera. Jag tror inte att det är så lätt att börja nerifrån när de fysiska förutsättningarna och förståelsen saknas. Jag ska försöka få vara med när rektor pratar med ledningsgruppen i kommunen för att ta upp vad som behövs. När jag vet att förutsättningar finns då är det nog lättare att få med sig kollegor. Jag kan börja själv i liten skala för att prova ut saker med min egen klass. Din film kommer jag att ta åt mig och använda mig av i min kommunikation med kollegor och rektor.
    Att besöka en roman lät också bra då vi jobbar mycket med att se film, analysera och gärna koppla det till bok.

    SvaraRadera