onsdag 23 november 2011

Ta sig i kragen, sortera, kasta, omvärdera...



Inspiration har förbytts till frustration. Så mycket tankar och så svårt att få ihop dem till en bra resurs.

Har skapat en egen privat resurs i Wix, när jag skulle flytta över den till min egen domän som jag reggat i one.com så gick det inte. Fick komma på en snabb lösning eftersom sidan behövde läggas upp nu i jultider. Här kan du se hur jag löste det. När det blir tid över ska jag göra om den, ev. i ett program som finns till Mac.

Den resurs Elisabeth och jag bygger -"Pedagogwebben" gör vi också i Wix, främst för att det var det program som erbjöd flest valmöjligheter om man inte vill betala. Flera gånger har vi ändrat form och innehåll. När vi sågs idag tyckte jag vi kommit en bit på väg men när vi gick därifån kändes det som vi tagit ett steg bakåt. Det är mycket som snurrar i huvudet och det är svårt att hålla fast vid en idé, mycket görs om, kastas. Hur ska man få mäniskor att fatta att man ska klicka på Elisabeths bild för att få höra henne prata? Detta utan att skriva "klicka här" eller infoga en pratbubbla? Vi har lite att bita i.


3 kommentarer:

  1. Ja, här sitter man på hemmaplan och försöker begripa hur man ska få in det i datorn överhuvudtaget. Jag ska, tillsammans med klassen skapa en webbtidning där skolan till stor del ska stå för innehållet. Om jag begriper vad jag gett mig in i?? Svaret är nog delvis: Nej! Dock är alla taggade, både föräldrar och elever. Jag ska presentera det mer i detalj med en LPP och det är väl där jag är nu. Inget är skrivet men ju mer jag pratar desto mer faller bitar på plats. Ett av syftena är att göra mina elever mer kritiska till det som står i media men också att de ska kunna särskilja de olika texterna, genremedvetenhet och kunna skapa egna texter efter mönstret vi gått genom. Det är många bitar som ska höra ihop och sen kunna redovisas i en tidning med regelbundenhet. Hur i hela världen får jag ihop detta? En föreläsning i pressetik och yttrandefrihet av ett proffs, ett besök på en lokaltidnings webbredaktion och kanske också på en reklambyrå om det går. Sen fortsätter vi...

    SvaraRadera
  2. Hej Camilla.
    Känner igen mig när du säger att ni plötsligt känner det som ni gått flera steg bakåt när man trodde tvärtom.
    Den här kursen har fått en att inse att timmarna framför datorn bara rusar fram. Framgång och flyt blandas med bakslag och ilska, men överlag är det den bästa kurs jag har gått. Jag har utvecklats och det var målet. Vi ses på redovisningen/ Christina Ivedal

    SvaraRadera
  3. Instämmer att tiden bara flyr iväg! Jag ser framimot Uppsala på onsdag att få se alla resurser och att få socialicera över en bit mat!

    SvaraRadera