måndag 20 februari 2012

Koll på digitala resurser



Mediekompass Vänder sig till elever och lärare, handlar om hur man använder medier i undervisningen. och bakom sidan står TU (Tidningsutgivarna). Tidningsutgivarna beskriver sig som en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.
Sidan är har bra struktur och är lättnavigerad, designen funkar men tilltalar inte mig helt, har lite svårt för det prickiga...Innehållet är mycket bra. Det finns färdiga lektionsplaneringar, bildspel och mediaenkäter.
Det här intressanta och starka bildspelet handlar om hur bilder i media påverkar oss.
Man behöver inte vara medielärare för att tilltalas av den här sidan. Forskning och fakta om  bla barn och ungdomars mediavanor kan man hitta här. För att en webbsida och /eller blogg ska lyckas gäller det att se till att den tänkta mottagaren känner sig "hemma". Jag känner absolut att den här sidan tilltalar mig på grund av sitt innehåll, det som gör att jag uppskattar den så mycket är lektionsplaneringar som känns både roliga och angelägna. Att de har en sida som direkt vänder sig till unga är också viktigt- de blir tagna på allvar.

4 kommentarer:

  1. Bra genomförd uppgift. Jag var ute och kollade bildspelet, det här går att göra med eleverna - med och motbild.

    Bra jobb!

    /Måns

    SvaraRadera
  2. Vilken intressant och relevant sida! Och vilket fängslande bildspel! Läggs in i länksamlingen direkt!

    SvaraRadera
  3. Här är ritprogrammet. Såg också att man kan ändra färg på både pensel och bakgrund, något jag inte utnyttjat förut.
    http://mrdoob.com/projects/harmony/#fur

    SvaraRadera
  4. Håller med dig om det prickiga Camilla, sticker lite i ögonen nästan. Vilken bra analys, stämmer verkligen det där med målgrupp och den allmänna känslan på sidan. Har aldrig varit inne på Mediekompass tidigare - så den ska jag nu kika igenom!

    Snygg bild också, har du gjort den själv?

    SvaraRadera