onsdag 7 mars 2012

"Galet hur långsamt det gått!"

På ur.se, denna fantastiska resurssida, kan man nu höra flera röster om IKT och lärande. Det är Elza Dunkels ord i rubriken och hon är kritiskt till hur dåligt genomslag den tekniska utvecklingen fått i skolan. "Vi har inte råd att slösa bort de fantastiska lärandemodeller som eleverna utvecklat på sin fritid säger pedagogikforskaren Elza Dunkels och menar att elevernas kompetens är en stor potential för utbildningen" Videon med Elza finns här.
Lyssna också på Staffan Selander, när han reflekterar över teknikens inverkan på lärande och undervisning.

Ny teknik kräver ny läraroll. Blixtsnabb webb, samarbete i sociala nätverk och flera medier på en skärm – det är teknik som ger helt nya förutsättningar i skolan. Men få lärare tar vara på möjligheterna.

Varför är det så, det kan inte bara skyllas på brist av teknisk utrustning, och hur arbetar vi vidare? Jag tror att vi som redan är frälsta får jobba vidare, försöka inspirera och förmedla budskapet att IKT är mer ett förhållningssätt, ett pedagogiskt verktyg, än tekniskt kunnande.

2 kommentarer:

  1. Amen! Jag tycker det är beklagligt att många möjligheter inte tas till vara på och fastnar vid frågor som brist av utrustning. Jag är frälst och tar med mig en stark vilja att inspirera.

    Att man inte tar vara mer på elevernas kunskaper i utbildningen är mäkta märkligt. Jag undrar varför?


    Jag kommer till min blogghanterare när jag klickar på Staffan.

    SvaraRadera
  2. Ja, varför tar man inte vara på elevers kunskap? Rädsla kanske? Jag tror man måste omvärdera hela lärarrollen. Kanske slopa namnet "lärare" och ersätta det med pedagog, pedagogisk utvecklare eller mentor. Vi ska ju inte lära ut som förut, utan mer vägleda tycker jag.

    Nu kommer du till Staffan när du klickar på honom.

    SvaraRadera