Satt i helgen och ville göra lite film om skapandeprocessen och inspiration. Var sugen på att göra en whiteboardfilm men saknade whiteboard. Det blev den här filmen istället, i samma slags format. Oj, vad roligt det var och inte speciellt svårt. Jag inser att det finns massor av saker jag kunde ändrat och finslipat men för att vara första gången känner jag mig nöjd. Det var liksom processen jag ville åt...
söndag 23 september 2012
Vad som inspirerar mig - en liten film
Satt i helgen och ville göra lite film om skapandeprocessen och inspiration. Var sugen på att göra en whiteboardfilm men saknade whiteboard. Det blev den här filmen istället, i samma slags format. Oj, vad roligt det var och inte speciellt svårt. Jag inser att det finns massor av saker jag kunde ändrat och finslipat men för att vara första gången känner jag mig nöjd. Det var liksom processen jag ville åt...
tisdag 11 september 2012
Problemformulering
Hade ganska tidigt klart för mig vad min uppsats ska handla om - Hur unga tjejer presenterar sig på nätet. Har hittat litteratur i ämnet, utmaningen för mig är att få tillräckligt många tjejer som vill ställa upp på intervjuer. Jag vill ju gärna använda bilder, hur gör jag det på ett etiskt riktigt sätt samtidigt som jag vill visa hur de presenterar sig på nätet. Mm, tål att tänkas på. Känner också att det kommer bli tufft att få till en snygg layout och jag funderar mycket på hur jag ska referera till litteraturen och få en tidning där texten flyter och inte känns stel, knastertorr och för akademisk.
onsdag 5 september 2012
söndag 18 mars 2012
Börjar bli klar...
Nu börjar min sida bli klar, visst finns det saker att ändra och lägga till men i stora drag är jag nöjd. Det som på sikt ska läggas till är fler bilder, videos från verksamheten, en säljsida där man kan klicka i sin beställning direkt, bloggen ska uppdateras och hållas levande. Jag har inte ändrat min header men tanken är att den ska ändras efter årstid.
Nu ska det bli intressant med feedback, här är länken: Trisseboden
Nu ska det bli intressant med feedback, här är länken: Trisseboden
torsdag 8 mars 2012
Vem är jag?

En av de viktigaste sakerna jag tar med är - visa direkt vad du säljer/representerar. Hur är det med första intrycket, hur lång tid har man på sig? En resurs får inte vara för många klick bort, inte heller kan den visa en bild och sedan handlar om något helt annat. Det är som att välta klassrummet, Pang - där har vi anslaget, bilden, som direkt signalerar vem du är. Men det är inte helt lätt att värdera varje bild, det tar tid.
Själv börjar jag få en bild i huvudet över hur anslaget på sidan ska se ut. I helgen stundar fotografering och styling av familjen. Tillsammans får vi klura på hur vi vill profilera oss, vilket intryck och stämning vill vi signalera?
onsdag 7 mars 2012
"Galet hur långsamt det gått!"
På ur.se, denna fantastiska resurssida, kan man nu höra flera röster om IKT och lärande. Det är Elza Dunkels ord i rubriken och hon är kritiskt till hur dåligt genomslag den tekniska utvecklingen fått i skolan. "Vi har inte råd att slösa bort de fantastiska lärandemodeller som eleverna utvecklat på sin fritid säger pedagogikforskaren Elza Dunkels och menar att elevernas kompetens är en stor potential för utbildningen" Videon med Elza finns här.
Lyssna också på Staffan Selander, när han reflekterar över teknikens inverkan på lärande och undervisning.
Ny teknik kräver ny läraroll. Blixtsnabb webb, samarbete i sociala nätverk och flera medier på en skärm – det är teknik som ger helt nya förutsättningar i skolan. Men få lärare tar vara på möjligheterna.
Varför är det så, det kan inte bara skyllas på brist av teknisk utrustning, och hur arbetar vi vidare? Jag tror att vi som redan är frälsta får jobba vidare, försöka inspirera och förmedla budskapet att IKT är mer ett förhållningssätt, ett pedagogiskt verktyg, än tekniskt kunnande.
Lyssna också på Staffan Selander, när han reflekterar över teknikens inverkan på lärande och undervisning.
Ny teknik kräver ny läraroll. Blixtsnabb webb, samarbete i sociala nätverk och flera medier på en skärm – det är teknik som ger helt nya förutsättningar i skolan. Men få lärare tar vara på möjligheterna.
Varför är det så, det kan inte bara skyllas på brist av teknisk utrustning, och hur arbetar vi vidare? Jag tror att vi som redan är frälsta får jobba vidare, försöka inspirera och förmedla budskapet att IKT är mer ett förhållningssätt, ett pedagogiskt verktyg, än tekniskt kunnande.
måndag 20 februari 2012
Koll på digitala resurser

Mediekompass Vänder sig till elever och lärare, handlar om hur man använder medier i undervisningen. och bakom sidan står TU (Tidningsutgivarna). Tidningsutgivarna beskriver sig som en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.
Sidan är har bra struktur och är lättnavigerad, designen funkar men tilltalar inte mig helt, har lite svårt för det prickiga...Innehållet är mycket bra. Det finns färdiga lektionsplaneringar, bildspel och mediaenkäter.
Det här intressanta och starka bildspelet handlar om hur bilder i media påverkar oss.
Man behöver inte vara medielärare för att tilltalas av den här sidan. Forskning och fakta om bla barn och ungdomars mediavanor kan man hitta här. För att en webbsida och /eller blogg ska lyckas gäller det att se till att den tänkta mottagaren känner sig "hemma". Jag känner absolut att den här sidan tilltalar mig på grund av sitt innehåll, det som gör att jag uppskattar den så mycket är lektionsplaneringar som känns både roliga och angelägna. Att de har en sida som direkt vänder sig till unga är också viktigt- de blir tagna på allvar.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)